woensdag 10 februari 2016

FOOD | Dagen zonder vlees: zoete aardappelfrietjes

Vandaag begint de bewustzijnscampagne 'Dagen zonder vlees' die de aandacht wil vestigen op onze voedingsgewoonten en het milieu. Echte die hards proberen de komende 40 dagen geen vlees te eten om zo hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Voor een echte vleeseter zoals mij is deze uitdaging iets te hoog gegrepen. Toch probeer ik mijn steentje bij te dragen.

Een maaltijd zonder vlees is voor mij geen echte maaltijd. Vroeger was mijn steevaste regel: 'hoe meer, hoe liever', maar aangezien (bewerkt) vlees niet zo heel erg gezond is, probeer ik nu al een tijdje mijn vleesconsumptie te minderen. Tijdens de komende 40 dagen wil ik proberen om enkele dagen per week geen vlees te eten. Vandaag begin ik alvast met zoete aardappelfrietjes, iets wat ik nog nooit gemaakt heb. 



Op Instagram kwam ik geregeld zoete aardappelfrietjes tegen. Het zou erg lekker én gezond zijn. Dat moest ik natuurlijk eens zelf proberen... Het lukte me alvast om de frietjes lekker krokant te krijgen. Mijn bevindingen: lekker! Het smaakt zeker naar meer! 

Voor 2 personen gebruikte ik:
  • 1 grote zoete aardappel
  • 2 eetlepels kokosolie
  • Zout 

Bereiding?
  1. Snijd de aardappel in dunne frietjes. Dit kan zowel met als zonder schil. 
  2. Laat de frietjes vervolgens een halfuurtje à een uur in het water liggen.
  3. Droog daarna de frietjes met een propere handdoek.
  4. Verwarm de oven op 200°C (als je met een warmeluchtoven werkt. Bij een andere oven kan dit iets meer zijn.)
  5. Smelt de kokosolie en giet deze over de frietjes. Voeg zout toe of andere kruiden (paprikapoeder, look, rozemarijn...).
  6. Bak de frietjes ongeveer 20 à 30 minuten tot ze bruin zien. Draai ze om de 10 minuten om ze lekker krokant te maken. 
KLAAR! 

Doe jij mee met 'Dagen zonder vlees'?

Liefs,
Sanne

6 opmerkingen:

  1. Tot nu toe nog geen zoete aardappelfrietjes geprobeerd? Nu regelmatig op het menu zeker ;) zo lekker he!
    Ik doe ook mee met Dagen Zonder Vlees. Ik ga het ook niet alle dagen laten, maar wel enkele keren per week voor een vegetarisch alternatief kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik had het nog nooit geprobeerd, maar het is zeker en vast iets wat ik vaker ga klaarmaken. Erg lekker! Succes met DZV! Xx

      Verwijderen
  2. Ooh dat is echt lekker! Ook al een paar keer uitgetest hier :) . Meedoen aan DZV kan ik niet echt, want ik eet wat de pot hier schaft haha. Als ik alleen woon wil ik wel een poging wagen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja... eten wat de pot schaft... Dat ken ik. Gelukkig heb ik een grote inbreng in wat er gegeten wordt :) Xx

      Verwijderen
  3. Zo makkelijk en lekker hé! Of dat denk ik toch, want ik wil het al zo lang zelf eens maken maar het is er nog niet van gekomen. Ziet er alleszins suuuuperlekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen