zondag 8 februari 2015

FOOD | Smoothie time!

Rens Kroes is voor velen al lang geen onbekende naam meer. Deze foodie is het zusje van een andere bekende Kroes. Jawel, Doutzen Kroes. Rens heeft op korte tijd heel wat bekendheid verworven dankzij haar kookkunsten. Alle recepten vallen onder de categorie 'power food'. Healthy pannenkoeken, chiapuddings, smoothies... Ze maakt het allemaal. Veel van haar recepten kan je raadplegen op haar blog www.renskroes.com. Als je, net zoals ik, hongert naar nog meer recepten, dan is haar boek Power Food al snel je nieuwe kookbijbel. 

Af en toe maak ik een power smoothie met spinazie. Wacht even voor je stopt met lezen! Bij de gedachte om een groente in mijn smoothie te doen, kreeg ik eerst ook rillingen. Ik zette mijn 'bah'-gevoel opzij en ging aan de slag. Het resultaat: it's delicious! Je proeft de spinazie er eigenlijk niet in. 



Ik zou zeggen, probeer het zelf even! 

Popeye's breakfast
Ingrediënten
  • een halve banaan
  • een halve schijf ananas
  • een halve appel 
  • sap van 1 limoen
  • een halve grapefruit
  • 1 sinaasappel
  • 40 gram spinazie
  • 1tl chlorellapoeder
  • 1el eiwitpoeder
Het is echt geen probleem als je een bepaald ingrediënt niet hebt. Er geldt één regel: doe erin wat je zelf wil. Andere smoothierecepten doen er vaak citroensap in, maar ik weet dat ik er veel minder in moet doen omdat ik die zure smaak niet zo lekker vind. Laat je creativiteit dus maar de vrije loop! 

Als ik niet veel tijd heb, maak ik soms een Popeye-variant: 
  • 1 banaan
  • 1 kiwi 
  • sap van 1 citroen of limoen
  • een handje spinazie
Tip: Om bepaalde ingrediënten beter te blenden kan je simpelweg een beetje water toevoegen. 

De wonderen van spinazie
Spinazie zorg voor het ontgiften van je darmen, dankzij de grote hoeveelheid chlorofyl, wat een groot ijzergehalte bevat. Dit vind je in diepgroene bladgroenten zoals ook peterselie en boerenkool. IJzer vermindert je vermoeidheid en duizeligheid. Bovendien bevat spinazie ook veel foliumzuur, wat goed is voor de celbescherming. Net zoals in wortelen, zit er tot slot ook nog bètacaroteen in voor de ogen. 

Maken jullie soms smoothies? Gebruik je dan ook groenten? 

Xx Amélie

6 opmerkingen:

  1. De enigste groenten die ik gebruik voor smoothies zijn wortels en rode bieten, maar ben wel benieuwd naar deze met spinazie. Alleen aan die kleur zal ik nog moeten wennen :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rode bieten schrikken me een beetje af :D Toch ga ik het eens proberen..

      Verwijderen
  2. Klinkt wel goed! Ik heb net een slow juicer, dus... Lekkere receptjes zijn altijd welkom.

    BeantwoordenVerwijderen