zaterdag 17 januari 2015

FOOD | Healthy sesamkoekjes


Tegenwoordig ben ik gek op alles wat healthy is of lijkt. Chia's, gojibessen, havermout... Ik heb het allemaal en ga er dan ook geregeld mee aan de slag. Vandaag wil ik dan ook nog eens een recept met jullie delen. Een heerlijke en gezonde treatsesamkoekjes!


Ingrediƫnten
  • 140g amandelbloem
  • een snuifje zout
  • 5g baksoda (natriumbicarbonaat)
  • 115g vloeibare honing
  • 20g + 40g sesamzaadjes
  • 10ml plantaardige olie 
  • enkele druppels vanille-extract (of vanillesuiker, maar dat maakt het natuurlijk weer wat ongezonder)
Tip: Je kan ook cranberry's, noten of stukjes pure chocolade (best 85% of hoger) toevoegen. 

Werkwijze
  1. Verwarm de oven voor op 180° en bekleed een bakplaat met bakpapier.
  2. Meng de amandelbloem met het zout en de baksoda in een kom onder elkaar.
  3. Meng in een kleiner kommetje de honing samen met de olie en voeg hieraan 20g sesamzaad toe.
  4. Voeg beide kommetjes bij elkaar en meng tot een kneedbaar koekjesdeeg.
  5. Vorm balletjes ter grote van je duim en rol ze door de resterende 40g sesamzaadjes. 
  6. Leg de deegballetjes op de bakplaat en druk ze plat.
  7. Bak de koekjes 8 Ć  10 minuten goudbruin in de oven.
  8. Laat ze 5 minuten op de bakplaat afkoelen. 
  9. Verplaats het bakpapier daarna op een rooster om de koekjes volledig af te koelen. 
Ikzelf kies er altijd voor om geen olie toe te voegen, maar dat maakt de koekjes iets droger.

Smakelijk!




                                                                                                                   © bakedlouies.blogspot.be

13 opmerkingen:

  1. Dit lijkt me super lekker en gezond! Dankjewel voor dit recept :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmm, ziet er lekker uit! Ga ik es proberen. Ik heb thuis ook allerlei zakjes staan met gojibessen, chiazaad etc. :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er een erg lekker en gezond receptje uit, wat altijd goed meegenomen is, en ik hou bovendien van sesamzaadjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt lekker, simpel en gezond! Schattig kopje trouwens, die heeft m'n oma ook haha, kan er alleen niet mee drinken door dat kleine oortje...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad wel het nadeel van deze kopjes. Ik vind ze ook echt super cute :D

      Verwijderen
  5. Ooh deze koekjes zijn volgens mij echt heerlijk!

    http://www.bloglovin.com/blogs/4balou-13049789

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn ze ook! Je zou ze eens moeten proberen! X

      Verwijderen
  6. Hmm lekker hoor! En ook nog eens gezond, wat wil je nog meer? :)

    BeantwoordenVerwijderen